Nederlands-Indië
Koloniaal verleden
Tweede Wereldoorlog
Japanse bezettingsjaren
Migratie
Doorwerking (oorlogs)verleden
Naoorlogse generaties
Familiegeschiedenis
Maakt kennis met de naoorlogse generaties die roots hebben in het voormalige Nederlands-Indië.
Krijgt meer inzicht wat mensen in Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben moeten doorstaan.
Krijgt meer inzicht in de impact van de Japanse bezettingsjaren en de jaren die volgden op de zogenoemde bevrijding op 15 augustus 1945.
Komt meer te weten over hoe (oorlogs)trauma's bij naoorlogse generaties kunnen doorwerken.
De documentaire kan ingezet worden bij een klassikale Geschiedenisles over de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië en de onafhankelijkheidsstrijd (1942-1949), bij Nederlands voor de literatuurlijst en bij Burgerschap en/of Mens en Maatschappij bij lessen over identiteit, vrijheid en leven in een democratische rechtsstaat met oog voor de grondwet.
Oorlogen zijn van allen tijden. Ook in de 21e eeuw groeien mensen op in oorlogssituaties. Met de oorlog tussen Rusland en Oekraïne komt het ook in Europa opeens heel dichtbij.
Na twee jaar oorlog, in februari 2024 al 730 dagen, zijn tienduizenden doden en slachtoffers gevallen, groeien er in Oekraïne weer generaties getraumatiseerde mensen op en is er nog steeds geen uitzicht op vrede. Ook in andere delen van de wereld zijn er veel landen waar oorlogsconflicten zijn, waardoor er nog steeds grote groepen migranten op zoek zijn naar een veilige leefomgeving.
Na de Duitse inval in Nederland op 10 mei 1940 nam de oorlogsdreiging in Zuidoost-Azië verder toe. Na de Japanse verrassingsaanval op 7 december 1941 op de Amerikaanse marinebasis Pearl Harbor (Hawaii, Verenigde Staten van Amerika), verklaarde Nederland op 8 december Japan de oorlog. Vanaf 8 maart 1942 tot 15 augustus 1945 werd de Nederlandse kolonie Nederlands-Indië door Japan bezet.
Voorlopig kan een link met wachtwoord door scholen worden aangevraagd via het contactformulier van deze website. Vermeld in het bericht uw school, klas en e-mailadres.
Welke thema’s komen naar voren? Noem er minimaal vier die met het vak Geschiedenis te maken hebben. Noem er minimaal drie die met het vak Mens en Maatschappij of Burgerschap te maken hebben.
- Je moet het verleden laten rusten en vooruitkijken.
- Jonge kinderen kunnen zich niets herinneren van hun eerste levensjaren, dus kunnen geen klachten krijgen (denk aan oorlogservaringen, migratie/vluchten of onderdrukking).
- Ik wil dat mijn kinderen een gelukkige jeugd
hebben dus ik vertel hen niets over vroegere (oorlogs)verschrikkingen die mijn
familie heeft moeten doorstaan.