Krijgt inzicht in de doorwerking van stress en angst op lichaam
en brein.
Leert
meer over het ontstaan van trauma’s.
Kan
verklaren waarom mensen op oudere leeftijd alsnog klachten krijgen die
gerelateerd zijn aan de Japanse bezettingsjaren en de jaren die daarop volgden.
Kan uitleggen wat
de invloed van stress en angst is op lichaam en brein.
Wordt gestimuleerd
na te denken over wat (persoonlijke) vrijheid betekent.
1. Bekijk het filmfragment
2. Beantwoord klassikaal de volgende vragen
Helpt
deze informatie om meer inzicht te krijgen waarom en hoe oorlogstrauma’s bij
volgende generaties kunnen doorwerken? Licht je antwoord toe.
Ken je mensen wiens familie in het voormalige Nederlands-Indië
gewoond heeft, misschien wel in je eigen familie? Werd er gesproken over
traumatische ervaringen?
Een oorlogstrauma kan generatieslang van generatie op
generatie worden overgedragen. Ervaar jij dat er in jouw familie een (vroeger) oorlogstrauma is dat wordt overgedragen? Zo ja, waar merk je dat aan?
We leven in Nederland al lange tijd in vrijheid. Wat betekent
vrijheid voor jou?
Waarom vind je vrijheid
wel/niet belangrijk als je deze fragmenten zo ziet?
Leeft jouw generatie in
complete vrijheid? Hoe zit dat in landen buiten Nederland?
Veel jonge mensen gaan
aan de slag met dit thema, ieder op zijn eigen manier. Ben je zelf ook bezig
met thema’s zoals vrijheid of je familiegeschiedenis? Zo ja, hoe uit je dat?
Heb je door
deze lessen en filmfragmenten zicht gekregen op hoe patronen doorgegeven kunnen worden in
positieve of negatieve zin? Licht je antwoord toe.