Geboren
in 1969 in Beni-Boughafer in Marokko
MIGRATIE-ACHTERGROND
TWEE CULTUREN
VRIJHEID
HERDENKINGSCULTUUR
VOOROORDELEN
DE GRONDWET
Wordt gestimuleerd na te denken over het belang van gezamenlijk blijven herdenken.
Leert over de grondwet en persoonlijke rechten en vrijheden.
Kan vertellen hoe en waarom de grondwet de vrijheid van mensen die in Nederland wonen borgt.
Leert wat vrijheidsbeleving inhoudt.
Wordt gestimuleerd
om na te denken over persoonlijke vrijheden.
Welke filosoof citeert burgemeester Marcouch in het filmfragment?
Welk citaat gebruikt hij?
Deze filosoof uit de 17e eeuw (1632-1677) geldt als een van de invloedrijkste filosofen en denkers uit de Nederlandse geschiedenis en schreef onder andere over democratie, de betekenis van vrijheid en tolerantie en de vrijheid van meningsuiting.
Bekijk onderaan de tekst de video ‘Durf te denken’ (3.06 min.). [link] https://historiek.net/baruch-spinoza-filosoof-ethica/81726/
Wat is het oudste pleidooi voor vrijheid van meningsuiting dat deze filosoof schreef?
Welke vraag wilde hij beantwoorden?
Waarom
werd hem goddeloosheid verweten?
Denk je dat de quote die burgemeester Marcouch citeert kan helpen in onze omgang met en kijk op je familie of anderen?
Hoe werkt een democratie?
In
Nederland mag je stemmen als je 18 jaar of ouder bent. Verdeel de klas in twee groepen. Laat de ene groep argumenten
tegen de stelling maken en laat de andere groep argumenten voor de stelling
maken.
Vraag de groepen na een kwartier voorbereiding hun mening aan elkaar toe te lichten en start een discussie aan de hand van onderstaande stelling die je op het schoolbord schrijft: Geef 16- en 17-jarigen stemrecht, want zij worden geconfronteerd met de gevolgen van politieke beslissingen. (Bron: Het Parool)
Bespreek een actueel nieuwsbericht dat betrekking heeft op een land waar mensen in hun vrijheid worden beperkt.
TIP: Verdeel de klas in groepjes en kies per groep een land zoals Afghanistan, Iran, Soedan of Saoedi-Arabië. Zoek een artikel uit een dagblad en bespreek dit met elkaar. Kijk ook naar de verschillen in gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Na een kwartier vertelt elk groepje voor de klas wat de verschillen en onvrijheden zijn in het desbetreffende land.
Nederland is van ons allemaal. Handboek voor burgerschap voor leerkrachten, docenten en andere professionals die met jongeren werken. Samira Bouchibti, Ten Brink Uitgevers, 2020.